Dat is zweten

 

Voor het eerst in jaren waren manlief en ik samen een hele nacht weg bij de kinderen. Kinderen bij oma en opa en wij naar de sauna. Heerlijk ontspannen! Wij gaan dan meestal naar een groot complex en boeken nog een lekkere behandeling erbij. Deze keer naast lekker lunchen, ook dineren en ontbijten.
Eerlijk gezegd doen wij altijd maar wat in de sauna. Gewoon wat goed voelt. Niets mis mee, maar ik was wel nieuwsgierig….

Sauna hoe hoort het eigenlijk?

Wat neem je eigenlijk mee naar de sauna?Zweten

  • Badslippers
  • Badlaken, of in elk geval een lekkere grote handdoek
  • Badjas
  • Handdoek om na afloop een frisse handdoek te hebben
  • tijdschrift, boek, krant, etc. Een ereader mag alleen na toestemming van de sauna
  • Eventueel een zwembroek of bikini op badkledingdag
  • Fles water

Aandachtspunten

Oké, dan heb je alle spullen bij je en heb je je inmiddels uitgekleed en sta je in de startblokken.
Dan zijn er nog een paar aandachtspunten om rekening mee te houden.
1. Hygiëne: ik denk altijd wat ik vies vind, is voor een ander ook vies. Dus eerst douchen voor je de sauna ingaat. Zeep en shampoo kun je meebrengen maar is ook meestal vrij verkrijgbaar in de sauna.
Denk bij hygiëne ook aan met je billen en voeten op de handdoek. Alleen het idee al om op iemand anders zweet te zitten….
Ook goed afspoelen na het zweten, want ook zweet van anderen vind ik niet lekker in het zwembad of in een stoel.
2. Rust: belangrijk om goed te rusten tijdens je saunabezoek. Je lichaam wordt best wel aan het werk gezet in de hitte. En je wilt toch ontspannen en niet gebroken terugkomen uit de sauna?
En andere mensen zitten ook te ontspannen in de warmte. Dus een beetje respect voor elkaar en bijkletsen kan prima weer buiten.
3. Drinken: ik merk het gelijk als ik niet genoeg drink. Hoofdpijn. Daarom sleep ik altijd een enorme fles water met me mee. Door te zweten raak je ook veel vocht kwijt. Dus aanvullen maar. Natuurlijk kun je je ook tegoed doen aan sapjes en andere drankjes, maar water werkt prima en is ook beter voor de portemonnee. Overigens neem ik die andere drankjes ook wel hoor, maar met mate. Vooral het saunasapje (sinaasappel met grapefruitsap) vind ik heerlijk!
4. Telefoon weg, in de kluis of thuis. Die camera erop daar doe je natuurlijk niets mee, maar alleen het idee dat het kan, is voor de privacy niet erg relaxed natuurlijk. Ik hoef ook geen foto van mezelf in de sauna bij een vreemde op Facebook terug te zien.

De saunavolgorde:

Dan kan je echt gaan beginnen. Ik ga ervan uit dat je het kopje koffie/thee met een gebakje inmiddels ook hebt genuttigd, het is tenslotte een verwendagje hè!

1. Eerst dus douchen, lekker schoon worden. Hierbij hoort ook weer goed afdrogen. Met een natte huid schijnt zweten minder goed te gaan, dus vandaar dat dit belangrijk is.
2. Een warm voetenbad. Het warme water zorgt dat de bloedvaten al wat verwijden in je voeten en dat signaal gaat door naar je lichaam. Werkt hetzelfde als dat koude voeten hebt, je het zelf meestal ook koud hebt, maar dan nu dus andersom.
3. Een sauna naar keuze. Ik vind het altijd fijn om niet te warm te beginnen. En start dus in een minder hete sauna en blijf onderin zitten. De warme lucht stijgt dus bovenin is het warmer. Na 15minuten, of eerder als je het niet meer volhoudt verlaat je de warme ruimte weer.
4. Koelen, eerst gewoon aan de buitenlucht, en na een aantal minuten onder de koude douche, een dompelbad, neveldouche of soms kun je ook koelen met schaafijs. Vergeet hierbij ook je hoofd niet te koelen.
rustig in en uit.
5. Weer een warm voetenbad. Als je dan gaat zweten dan nog even terug naar het koelen, want dan is je lijf toch nog te warm.
6. Uitrusten, minimaal 15 minuten. Zwemmen, hottub, of gewoon lekker ergens liggen. Hapje eten of wat gaan drinken is natuurlijk ook goed te doen.
Dat kwartier is dus eigenlijk zo voorbij.

Daarna kun je nog een paar rondjes doen, afhankelijk van hoe lang je in de sauna blijft. Wij een hele dag, dus lekker nog een paar sauna’s uitgeprobeerd. Hmm lavendelsauna en de rozensauna, ja daar ruikt het dus naar lavendel of rozen. Heerlijk. Of een stoombad, of een infraroodsauna. Er is zoveel keuze dat er vast voor iedereen iets passends is. Een opgieting is ook erg leuk om te doen. Vaak met een lekker luchtje of iets speciaals om je mee in te smeren.
Verder kan je de dag nog compleet maken met een lekkere massage, hammam ervaring of andere beauty ervaring.

Afsluiten met een lekkere douche, misschien nog een beetje scrub en heerlijk ontspannen weer naar huis.

En hoe deden wij het dan eigenlijk?

Sauna

 

 

 

 

 

Ik begon met zeggen, dat wij meestal maar wat doen in de sauna. Maar natuurlijk houden we wel de volgorde aan van sauna, koelen, rusten. Dat van de voetenbaden wist ik niet. En eerlijk gezegd heb ik ze wel gezien, maar slechts een paar. Dus ik denk dat meer mensen dit stukje over zullen slaan.
Volgende keer, toch eens proberen.

 

Kom jij wel eens in de sauna?

Advertenties

8 gedachtes over “Dat is zweten

  1. Linda zegt:

    Lekker hoor, vroeger ging ik wel vaker naar de sauna. Nu met kinderen nog maar een keer geweest. De echte sauna’s hou ik nooit zo lang vol. Ben meer van de dompel- en kruidenbaden. In combinatie met een behandeling.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s