Lampionnen

Sint Maarten dilemma

Hier in de omgeving wordt Sint Maarten gevierd. Een gezellig kinderfeest waarbij de kinderen met zelfgemaakte lampionnen langs de deuren gaan om snoepjes op te halen.

Het dilemma dat ik heb is: Wanneer loop je niet meer? Wanneer wordt het bedelen om snoep in plaats van gezellig een liedje zingen en beloond worden.
Lampionnen
Ooit riep ik tegen mijn kinderen, ze zaten toen in groep 1: “Als je op school geen lampion meer maakt dan mag je ook niet meer lopen”. Niet wetend dat ze bij ons op school zelfs in groep 8 nog een lampion maken. En je raadt het al, nooit onthouden ze iets maar dit weten ze natuurlijk nog!

Dus wie helpt mij met mijn dilemma? Wanneer mogen je kinderen geen Sint Maarten meer lopen?

12 gedachtes over “Sint Maarten dilemma

  1. hetlevenvanalledag zegt:

    bij ons is het ook, op de basisschool lopen, eenmaal op voortgezet onderwijs is het voorbij. Eventueel kunnen ze dan met broertjes zusjes mee lopen maar dan als begeleider en niet meer mee naar de deur.
    Of gewoon thuis de deur opendoen, ook leuk (en af en toe moet er dan geproefd worden 😉 )

    Like

  2. Jenn zegt:

    Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar in ‘mijn tijd’ was de ongeschreven regel dat je ‘mag’ lopen tot je van de basisschool af bent. Eventueel in de brugklas nog, als je met je kleinere zusjes/broertjes liep. Maar daarna was het wel echt klaar.

    Like

  3. Erika van Koert zegt:

    In groep 8 zijn ze idd al best groot om nog te lopen maar met jongere broertjes of zusjes kun je ze moeilijk buiten sluiten.
    Ik ga zelf denk ik vanaf de middelbare school aanhouden maar misschien vinden ze het al eerder uit zichzelf niet leuk meer.
    Nu zijn ze 8 en 5 en is het nog 1 groot feest

    Like

  4. Wendy zegt:

    Quint schaamt zich een slag in de rondte als hij met zijn lampion langs de deuren moet en dan ook nog zingen…. Die hangt zijn lampion voor het raam of in de tuin en doet de deur open. Zijn broer daarentegen vindt het geweldig om zoveel mogelijk snoep op te halen. Ze zitten in groep 5. De keuze is aan hen.

    Like

Geef een reactie

